Ik kom uit een ondernemersgezin en wat ik daar leerde was: om door te zetten, creatief te zijn, je passie uit te voeren, vanuit die passie op zoek te gaan naar mogelijkheden, ook op het moment dat het niet zo goed gaat met je bedrijf.

Wat ik niet wist en waar ik enorm mee heb geworsteld

zijn de volgende vragen:

Ben ik goed genoeg?
Ik was onzeker over mezelf. Ik was onzeker als ondernemer en ik vond mezelf niet goed genoeg. Ik heb in de eerste jaren van mijn ondernemerschap heel hard gewerkt aan eigenwaarde en zelf vertrouwen. Ik deed in het begin de ene cursus na de anderen omdat ik mezelf niet goed genoeg vond als coach.

Ik zie dit veel terug bij startende coaches en therapeuten. Realiseer je dat je goed genoeg bent. Jouw klanten kun je altijd iets leren omdat jij verder op weg bent dan hen. Er komen geen klanten die verder op het pad zijn dan jij. En als die ene komt, zeg je ‘nee’ en maak je daardoor ruimte voor jouw ideale klant.

Ben ik een goede ondernemer?
Omdat er na het eerste jaar weinig klanten waren en daarna nog wel op sommige momenten, vond ik mezelf geen succesvolle ondernemer. Mijn overtuiging was als je hard werkt word je een succesvol. Ik werkte zo hard dat ik er een burnout van kreeg. Succesvol betekende voor mij dat ik veel klanten had en veel geld verdiende.

Ik heb aan deze overtuiging gewerkt, dat snap je wel. Ik ben al succesvol. Alles wat ik doe is succesvol. Want ik doe andere dingen dan andere coaches. Ik onderneem op mijn manier. Zoals goed voelt voor me. Ik loop mijn eigen pad. En ik ben er enorm trots op dat ik dit doe.

Waarom zouden mensen naar mij toe komen?
Omdat ik weinig vertrouwen had in mezelf en niet duidelijk had welke waarde ik mijn klanten bood, vroeg ik mij ook af waarom mensen in godsnaam naar mij toe kwamen. En waarom bedrijven me keer op keer vroegen om een medewerker te coachen. En waarom ik werd gevraagd voor projecten.

Nu ik weet wat de waarde is die ik te bieden heb, weet ik dat er mensen naar me toe komen. Omdat ik weet, omdat ik diep van binnen voel dat ik mensen kan helpen om ondernemer te worden. Om op te starten en om te groeien als ondernemer. En nu ik dit zo diep voel, kan ik dit ook veel beter uitdragen. En weet ik welke mensen ik kan helpen en welke niet.

Moet ik wel ondernemer zijn?
In de tijd dat ik elk dubbeltje om moest draaien heb ik me vaak afgevraagd of ik wel ondernemer moest zijn. Of dat ik niet beter een baan in loondienst kon zoeken. En telkens zei ik ‘nee’ tegen een baan in loondienst. Telkens koos ik intuïtief voor mijn eigen bedrijf.

Ik weet wat mijn missie is en wat ik te doen heb in dit leven en dat kan niet in een baan in loondienst. Ik ben ondernemer en blijf ondernemer. Het scheelt zoveel energie om hier niet meer over te piekeren.

Waarom is het zo moeilijk?
Het geworstel en het uitproberen welke strategie werk en welke niet kosten heel veel tijd en energie. Ik waaide met mijn strategie zoals de wind waait. Iemand in mijn netwerk gaf me een advies en ik volgde dit op. Een paar weken later kreeg ik van iemand anders een advies en dan volgde ik dit op. Omdat ik niet op mezelf durfde te vertrouwen. Omdat ik geen hulp durfde te vragen. Omdat er niemand was die mij hierin begeleidde, mij steunde en me aanmoedigde. Of mij weer op het rechte pad bracht omdat ik te weinig focus had.

Wat doe ik verkeerd?
Dat was een vraag die ik mezelf ook heel veel heb gesteld. Wat doe ik verkeerd? Door deze vraag te stellen, focus je je op de negatieve dingen en dingen die ‘verkeerd’ zijn gegaan. De vraag is of dingen verkeerd zijn gegaan. Je had dingen anders kunnen doen. Dat is iets heel anders. Focus je je op wat je anders kunt doen. Focus op wat je leuk vindt. Focus op wat goed gaat. Focus op hulp die je kunt vragen. Het enige wat ik ‘verkeerd’ heb gedaan is niet de juiste hulp te zoeken. Hulp die me de dingen op een andere manier had geleerd. Op mijn manier. Want ik bleef alleen in een kringetje draaien waar ik niet alleen uitkwam. Nadat ik jaren geleden een coach in de arm nam, heeft me dit zoveel inzichten gegeven dat het vanzelf beter ging met mij en mijn bedrijf.

 

Werken aan mezelf.
Ik had ook nog zoveel innerlijke processen te doorstaan en te halen in het begin. Dit ben ik aan gegaan omdat ik intuïtief wist dat dit was wat ik in dit leven te doen had. En dat ik mijn ervaring en kennis over ‘het leven’ moet overdragen aan jou.

En dat is wat ik nu doe. Ik heb heel veel te delen. Ik heb heel veel interessante content. Ik kan dit niet achterhouden voor jou. Want dan heb jij dezelfde worstelingen als ik en dat is niet wat ik je gun. Jij hoeft niet alle worstelingen te doorlopen die ik doorlopen heb.

Dit spaart je enorm veel tijd, energie en geld.

Wanneer ik als starter de juiste begeleiding had gehad, was ik veel eerder geweest waar ik nu ben.

Ik bied jou dan ook een online programma aan waarin ik je leer om een aantal dingen helder te krijgen. In dit programma ‘het stappenplan dat klanten krijgen, makkelijk maakt’ van 4 weken:

werken we jouw ideale klant uit met behulp van visualisatie, werkbladen en een module

gaan we op zoek naar jouw ‘waarom’

en beschrijf jij al jouw waarden die je hebt en die je je klanten kan bieden.

Hierdoor kun je jouw klanten veel beter en gerichter  bereiken en benaderen. Omdat je dit diep van binnen gaat leren voelen. Misschien weet je het nu al maar voelt het nog niet zo. Ik ga je in deze training helpen om dit ook echt te voelen. Want dan pas kunt je stappen zetten in je bedrijf. Dan pas komen meer klanten, jouw klanten die goed bij jou passen. Klanten waar je energie van krijgt, trajecten die vanzelf, moeiteloos, gaan.

Daarnaast leer ik je om dit ‘waarom’ en ‘jouw waarde’ uit te dragen op een voor jouw passende manier.  Jij gaat zelf ontdekken welke manieren bij jou passen. Zodat je zichtbaar wordt zoals je bent, zoals je wilt zijn. Geen masker meer. Puur jezelf.

Ik zeg je niet wat je moet doen. Ik vertel je wat je kunt doen. Jij mag uitproberen en voelen wat bij je past.

Resoneert dit bij jou?

Hier vind je meer informatie over deze online training